Door de komst van een nieuwe goederenvervoerder komt er deze week een eind aan een jarenlange stilte op het spoor tussen Hamont (België), Budel (Noord-Brabant) en Weert (Limburg).


En om de buurtbewoners en weggebruikers te laten wennen zal de machinist tijdens de eerste ritten stapvoets rijden en claxonneren, kondigde spoorbeheerder ProRail woensdag aan.

Jarenlang reed er slechts sporadisch een trein over het kleine stukje IJzeren Rijn. Vanwege de komst van een nieuwe railgoederenvervoerder zal er wekelijks een vrachttrein over het traject rijden. De goederenvervoerder heeft toestemming voor tien ritten per week maar vooralsnog zal hij zich beperken tot twee ritten per week, is de verwachting. Wie de spoorvervoerder is, maakt ProRail niet bekend.

Over maatregelen op een onbeveiligde overweg in Budel-Schoot vinden nog gesprekken plaats. Als het aan ProRail ligt verdwijnt de overweg. ‘Maar daar beslissen we niet alleen over’, aldus een woordvoerder.

De Tweede Kamerfractie van D66 heeft intussen met het oog op de komst van de goederenvervoer op dit deel van de IJzeren Rijn vragen gesteld aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De regeringspartij wil weten of de spoorverbinding voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen.