De politieke partijen die samen de Vlaamse regering vormen gaan akkoord om 100 miljoen euro Vlaams overheidsgeld te gebruiken voor investeringen in het spoorwegnet. Dat is nochtans federale materie.


Op federaal niveau was eerder al 221 miljoen euro uitgetrokken voor het Vlaamse luik in het investeringsplan 2018-2022 van de NMBS. Het extra Vlaamse geld moet het mogelijk maken om de elf ingrepen die Vlaanderen heeft als prioriteiten heeft aangeduid versneld uit te voeren. Deze beleidsniveau overschrijdende co-investering is geen primeur. Eerder droeg Vlaanderen al financieel bij aan de bouw van de Liefkenshoekspoortunnel.

Een van de elf prioritaire projecten is de verbetering van de ontsluiting van de haven van Antwerpen. Op de lijn Antwerpen-Gent moet er een derde spoor komen tussen Sint-Niklaas en Lokeren. Verder gaat het vooral om werkzaamheden in Limburg, zoals de elektrificatie en de verdubbeling van de lijnen Mol-Hamont en Balen-Zonhoven. Volgens de krant Het Belang van Limburg wordt Mol-Hamont in 2018-2019 aangepakt, zodat er vanaf september elektrische treinen kunnen rijden. Een extra spoor, eveneens een basisvoorwaarde om een verbinding met het Nederlandse Weert mogelijk te maken, komt er pas later.

Het federale geld voor spoorwegen in Vlaanderen gaat onder meer naar de aanleg van een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge en naar de aanpassing van de haven van Gent en de belangrijkste goederencorridors aan de Europese normen voor uitwijkbundels met een lengte van minstens 750 m.