Deutsche Bahn gaat de schade vergoeden die spoorbedrijven en hun klanten hebben geleden door de langdurige versperring van het spoor bij het Zuid-Duitse Rastatt.


Dat heeft topman Frank Sennhenn van DB Netz, de exploitant van het Duitse spoorwegnet, laten weten. Maar het kan nog zeker een jaar duren voordat de schade werkelijk wordt vergoed, voegde Sennhenn eraan toe.

Er loopt momenteel een arbitragezaak die moet uitwijzen of en in welke mate de aannemers die een spoortunnel aanlegden bij Rastatt schuld hebben aan de verzakking van het bestaande spoor, medio augustus dit jaar.

Het spoor ter plaatse, op een belangrijk tracé in Baden-Württemberg in de route tussen Noordwest-Europa en Zwitserland en Italië, was na dit incident bijna twee maanden onbruikbaar wegens herstelwerkzaamheden.

Dat betekende dat spooroperators hun treinen moesten omleiden over andere routes of, in veel gevallen, lading op vrachtauto’s moesten overbrengen.

Volgens Sennhenn is een uitslag in de arbitragezaak pas medio volgend jaar te verwachten. Het is ook mogelijk dat de arbitrage mislukt en dat partijen alsnog de gang naar de rechter maken. In dat geval kan de kwestie nog jaren aanslepen.

Sennhenn heeft laten weten er ‘alles aan te doen’ om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. DB Netz werkt op veel meer plaatsen in Duitsland aan het spoor.

Spoorbedrijven, expediteurs en verladers dringen erop aan dat Deutsche Bahn betere noodplannen ontwikkelt om treinen flexibel te kunnen omleiden. Hans-Jörg Bertschi, topman van operator Hupac, wil verder dat DB meer in het spoor investeert.

Zo is er volgens Bertschi voor het goederenvervoer nog een ontbrekende schakel in het spoornet op de linkeroever van de Rijn tussen Lauterbach en Stuttgart.

Sennhenn heeft laten weten dat bij vertragingen wegens bouwwerkzaamheden aan gebruikers van het spoor in de toekomst een vergoeding van tien eurocent tot vijf euro per minuut wordt ingevoerd.