Tot voor kort moesten ze uiterlijk zes uur voordat de trein bij de terminal arriveerde een laadplanning sturen. Vanaf deze week hoeft dat nog maar twee uur van tevoren. De stuwadoor komt daarmee de spoor operators tegemoet. Die moesten zich soms in bochten wringen om aan de 6-uurs eis te voldoen.

De stuwadoor zal de 2-uurs regel wel strikt hanteren. Als de planning niet voor die tijd is ontvangen, wordt de trein in kwestie niet beladen en mag die ook de terminal niet op. Die moet dan weer achterin de rij aansluiten. APMT2 heeft bovendien zijn camerasysteem geüpdatet. Dat registreert nu volautomatisch de samenstelling van de trein.

Een woordvoerder van Port Shuttle, dat de terminal dagelijks bedient, spreekt van een ‘goed signaal naar de spoormarkt’. Voor het bedrijf zelf heeft het overigens geen consequenties. ‘Wij werden als eerste spoor operator bij APMT2 toch al heel flexibel geholpen. Ik zeg goed gedaan, chapeau’, aldus Martijn Loois.