De daling deed zich geheel voor bij de overslag op en uit binnenschepen. Die vertoonde een teruggang met 14,65%, tot 3,44 miljoen ton. Bayernhafen, exploitant van de zes terminals, wijt dit mede aan het lage water. Binnenschepen konden op hun reis gemiddeld minder lading vervoeren dan in het voorgaande jaar.

De spooroverslag bleef met 6,27 miljoen ton ongeveer op het niveau van 2014. Het spoorvervoer in Beieren had klaarblijkelijk weinig last van de langdurige stakingen van treinmachinisten. Een daling deed zich zowel bij het spoor als in de binnenvaart voor in de overslag van kolen en minerale olieproducten.

De containeroverslag, die Bayernhafen concentreert op zijn terminals in Aschaffenburg, Bamberg, Nürnberg en Regensburg, liet een groei zien van 7,9% tot bijna 446.000 teu. In oktober bracht Bayernhafen samen met het Havenbedrijf Rotterdam de studie ‘Bayrolo’ uit, gericht op vergroting van het containervervoer over lange afstanden over het spoor en het binnenwater, in plaats van over de weg.

Er werden vorig jaar vier nieuwe diensten toegevoegd aan de bestaande diensten tussen de Beierse terminals, de Noord-Duitse havens en Rotterdam en Antwerpen. Zo kwam er begin vorig jaar een spoordienst voor opleggers tussen de Tricon Containerterminal in Nürnberg en het Bulgaarse Ruse. Deze dienst wordt uitgevoerd door DB Schenker.

In juli werd een ro/ro-lijndienst over de Donau begonnen tussen Passau, via Ens, naar Vidin en Ruse, die wordt uitgevoerd door Donau Star. In oktober startte de spoordienst ‘Rail Eurasia’ van Hellmann Worlwide tussen Nürnberg en Chengdu in het westen van China. En in november was de start van de dienst van Ulusoy Logistics tussen Nürnberg en het Turkse Instanbul.