Dat heeft CEO Eric van Wijngaarden van de initiatiefnemer, De Boom Groep, aangekondigd. De trein verbindt containerterminals op de Maasvlakte en het Rail Service Center in het Waalhavengebied met elkaar en rijdt dagelijks. Met een transportprijs van 37,50 euro voor een twintigvoeter en 47,50 euro voor een veertigvoeter, exclusief overslagkosten, is het een concurrerend alternatief voor vervoer over de weg en het water, aldus Van Wijngaarden.

De bezetting van de trein met een wagonset van 52 teu is momenteel ongeveer 50%, vertelt hij: ‘Daarmee zijn we nog niet uit de kosten, maar de groei zit er in en wij verwachten in de loop van volgend jaar het break-even niveau van 70% te halen.’ Klanten zijn op dit moment spoor operators als BCA Intermodal, IMS Rail Switzerland, Hupac Intermodal, Rail Cargo Operator-Austria en Shuttlewise. Hij verwacht dat ook rederijen zich als opdrachtgever zullen aandienen.

De terminals die op dit moment dagelijks worden bediend, zijn de Euromax en Delta Terminal van ECT, Rotterdam World Gateway, APM Terminals Maasvlakte 2 en het Rail Service Center Rotterdam. Kramer, grenzend aan de Delta Terminal, wordt vooralsnog een keer per week aangedaan. CTT, in het Botlekgebied, staat ook op de nominatie om aangesloten te worden.

De PortShuttle is een zogenoemde havensleepdienst, bedoeld om containers die per spoor moeten worden aan- of afgevoerd, te bundelen. ‘Dat concept werkt. Er zijn al spoor operators met internationale diensten die zelf een aanloop op één van de terminals hebben geschrapt en ons de containers laten bundelen’, zegt Van Wijngaarden.

Hij ziet de havensleepdienst niet als een concurrent van de toekomstige interne baan die het Havenbedrijf tussen de terminals op de Maasvlakte wil aanleggen, een investering van zo’n 175 miljoen euro. ‘Ik zie het als een aanvulling. Het RSC in het Waalhavengebied krijgt geen aansluiting op de intern baan. Die is bovendien niet eerder dan 2018 klaar, dus we hebben zeker nog drie jaar te gaan.’

Hij zegt dat de shuttle volledig voor eigen rekening en risico te hebben opgezet, zonder steun van het Havenbedrijf. Dat stimuleert wel het opzetten van nieuwe containerspoordiensten van en naar Rotterdam, onder meer via de zogenoemde Rail Incubator. Van Wijngaarden: ‘We zijn wel in gesprek, maar dat heeft nog geen concrete resultaten opgeleverd’.

PortShuttle huurt de tractie, oftewel de locomotieven in bij Train Services, eveneens onderdeel van de De Boomgroep. Die houdt zich verder onder meer bezig met verhuur en huur van wagons (Wagon Care) en reparatie/onderhoud van goederenspoorwagons (Spoorijzer) en wagonmanagement (Total Care Wagon Management).