Die reed voor operator Distri Rail en was bestemd voor Duisburg, Ludwigshafen en Frankfurt. De trein laadde twintig containers en loste er twaalf op de on dock rail terminal, in totaal 63 teu. Dat ging in een tempo van tien containers per uur. ‘We waren om 10.00 uur binnen en kregen om 13.15 uur de melding dat de trein klaar stond’, aldus een zegsman bij Distri Rail.

De operator is content met die productiviteit en gaat er van uit dat die in die toekomst nog fors zal stijgen. Voor volgende week staat een tweede trein op het programma, maar er is nog geen sprake van een vaste dienst. ‘Voorlopig is het nog ad hoc, maar we gaan er van uit dat de volumes de komende tijd snel zullen stijgen.’

Distri Rail biedt wekelijks twaalf rondritten aan tussen de Maasvlakte en Duitsland met treinen van 97 teu, waarbij steeds twee containerterminals worden bediend. De treinen worden gereden door tractieleverancier Rotterdam Rail Feeding. De andere terminal was in dit geval de Euromax-terminal van ECT. Die combinatie zorgde voor een volbeladen trein.

De on-dock railterminal van RWG heeft twee railkranen en zes sporen van 750 meter voor het lossen en laden van treinen. Die afmeting is afgeleid van de maximale toegestane lengte van 680 meter op het Nederlandse spoornet. Het ging overigens om de eerste ‘commerciële’ trein; de achterliggende periode zijn er al wel spoorwagons bij wijze van proef geladen en gelost.