Dat zegt directeur Johan Booij van de spooroperator, die wekelijks al meer dan veertig treinen tussen de Rotterdamse terminals en het Duitse achterland uitvoert. Het bedrijf heeft de afgelopen maanden in samenwerking met de terminal en rederij Maersk een uitgebreid testprogramma afgewerkt. Volgens Booij is dat ‘boven verwachting’ verlopen.

‘Kortgeleden hebben we de eerste commerciële cal’ op de nieuwe deepseaterminal verzorgd en nu willen de aantallen snel opvoeren’, zegt Booij. Tot nu toe wordt een aanzienlijk deel van de spoorlading van en naar APMT2 via het Rail Service Center Waalhaven (RSC) over de weg aan- en afgevoerd. Door APMT2 direct aan te lopen, kunnen die kosten worden vermeden.

Volgens Booij haalt de nieuwe terminal een aanzienlijk hogere productiviteit dan de bestaande. Hij wil behalve Duisburg ook het spoorvervoer op Ludwigshafen, Mannheim en Frankfurt verder ontwikkelen. Ook Jouke Schaap van APM Terminals Maasvlakte II zegt het aantal diensten snel op te willen voeren en noemt het spoor een ‘strategisch speerpunt’.