De time-out was noodzakelijk om een nieuwe dienstregeling met spooroperator DB Schenker af te spreken, liet Herik Rail destijds weten.

‘Na een aantal weken uit de roulatie te zijn geweest, zit er weer beweging in de onderhandeling van Herik Rail met de stakeholders’, meldt het bedrijf nu op de eigen website. ‘Wanneer de trein weer gaat rijden en het exacte tijdschema is nog even puzzelen, maar we zien het positief in’, voegt directeur Gerard van den Herik er aan toe.

Hij wijst er in een telefonische toelichting op dat een definitief besluit voor het hervatten van de dienst pas eind volgende week zal worden genomen door de aandeelhouders en geldschieters. Daarbij is de keuze tussen een snelle start nog binnen de maand juni, een uitstel met een maand of een optie waar de herstart over de ladingarme zomermaanden heen wordt getild en ergens in september van dit jaar komt te liggen.

‘We moeten volgende week een zo zakelijk mogelijk besluit nemen. Het feit dat er de komende zomermaanden minder lading zal zijn, is daarbij een afweging. Het gaat immers om veel geld als je de treinen weer laat rijden. Daarom is een slimme datum voor de herstart van groot belang.’

Op de website meldt het bedrijf verder dat er gesproken wordt over een ‘oplossing voor de lange termijn. Zodra we het allemaal over de inhoud van de overeenkomst eens zijn gaan we weer rijden’. De directie van Herik Rail is verder ‘onder de indruk van de flexibiliteit van de huidige klanten en is zelfs in gesprek met nieuwe partners die het optimaliseren en verbeteren toejuichen. Zij geven ons bedrijf de tijd en ruimte om te komen tot de beste oplossing waardoor we elkaar ook in de toekomst blijven versterken’.