Dit meldt Rail Cargo Information Netherlands op zijn website. De Oostenrijkse terminalbouwer Kunz legt de laatste hand aan de bouw van de nieuwe spoorterminal op het voormalige DSM-terrein. Na een voorbereiding van enkele jaren ging de bouw in april van dit jaar van start. Initiatiefnemers zijn de Limburgse bedrijven Meulenberg Transport en Ewals Intermodal en het Havenbedrijf van Antwerpen.

RTC heeft drie opstelsporen van elk 750 meter lengte. Dankzij een nieuwe portaalkraan, die zo goed als klaar is, bedraagt de capaciteit van de terminal 50.000 teu/laadeenheden per jaar. Die kan in de toekomst uitgebreid worden met de installatie van een tweede kraan.

Dat is beduidend meer dan de op een steenworp afstand gelegen Container Terminal Stein (CTS), waar de containertreinen uit Rotterdam nu gelost en geladen worden. De spoorlengte op deze terminal is ongeveer 400 meter, waardoor langere treinen ‘geknipt’ moeten worden.

Volgens de initiatiefnemers hebben grootverladers Sabic en DSM toegezegd gebruik te zullen maken van de nieuwe spoorterminal: ‘Daarmee is er voldoende draagvlak en kunnen we een vliegende start maken’. De investering in de terminal bedraagt 15,5 miljoen euro. Dat is deels gefinancierd door gemeente en provincie.