In een gisteravond verspreid persbericht meldt NMBS Groep sinds mei ‘diepgaande gesprekken’ te voeren met verschillende partijen om een samenwerking te kunnen bestendigen tussen NMBS Logistics en een grote Europese spoorwegoperator.

Volgens NMBS Groep biedt samenwerking met DB Schenker de beste perspectieven, maar de groep geeft daar geen motivering bij en weigert elk verder commentaar. Wel zegt de groep dat de besluitvorming ‘transparant en professioneel’ was en ondersteund is door ‘diverse strategische, industriële en juridische adviseurs’.

Hoewel het woord overname niet wordt gebruikt , gaan ingewijden er vanuit dat de Duitsers daar wel op uit zijn. Gewezen wordt op het voorbeeld van de Nederlandse NS, die het goederenvervoer al in 2000 over deed aan Deutsche Bahn. De vraag rijst wel of een dergelijke bundeling genade kan vinden in de ogen van de Europese Commissie.

Intern bij NMBS Logistics is teleurgesteld gereageerd op de principekeuze van het moederbedrijf om de gesprekken in elk geval voorlopig tot één kandidaat te beperken. De begin 2011 verzelfstandigde goederenvervoerder, het voormalige B-Cargo, leek na jaren van zware verliezen begin dit jaar het lek boven te hebben en meldde voor het eerst sinds mensenheugenis een positief kwartaalresultaat.

Het wilde graag op eigen benen blijven staan en meldde in een interne nieuwsbrief recentelijk nog trots op weg te zijn om een ‘rendabele en concurrentiële privémaatschappij’ te worden. De afgelopen maanden werd een aantal nevenactiviteiten verkocht, waaronder twee binnenvaartdochters (H&S Container Line en Haeger & Schmdt) en belangen in terminals in Muizen en Gent.