Probleem met de twee locomotieven, de G1206 en de G2000 (foto) van de Duitse fabrikant Vossloh, dat ze niet altijd werden opgemerkt door detectiesystemen, waaronder het Jade-systeem. In de wandelgangen werd daarom gesproken van spooktreinen, die gevaarlijke situaties met de kans op botsingen konden veroorzaken. Die hebben zich overigens niet voorgedaan.

In een zogenoemde ‘Last onder Bestuursdwang’ legde de inspectie een reeks maatregelen op, waarvan de eis dat een trein met zo’n locomotief altijd uit minstens acht assen moest bestaan de voornaamste was. Vervoerders moesten daardoor altijd met een aantal wagons rijden, ook als die voor rangeerwerk werden ingezet. Dat maakte de inzet niet alleen lastig, maar leidde ook tot hogere kosten.

De inspectie heeft nu alle beperkingen voor de G1206 opgeheven. Voor de G2000 gelden nog wel enkele beperkingen, zoals de 8-asseneis op bepaalde trajecten, maar daar kan onder voorwaarden van worden afgeweken. De Vossloh-locs zijn ondermeer in gebruik bij Captrain, Husa, ERS, Locon en Rotterdam Rail Feeding.

ProRail, dat eigenaar is van de Betuweroute en eraan gekoppelde emplacementen (waaronder Kijfhoek, Waalhaven en Maasvlakte), heeft ingestemd met de versoepelingen. Uit onderzoek is gebleken dat de kans op incidenten ‘zeer klein tot nihil’ is, als aan aantal speleregels in acht wordt genomen.