Mansveld kondigde aan samen met ProRail de mogelijkheden voor een tariefsverlaging te willen onderzoeken. Daarmee gaat ze een stapje verder dan de eerder aangekondigde bevriezing van de tarieven voor dit jaar. Vervoerders moeten de gebruiksvergoeding betalen aan ProRail en berekenen die door in hun vervoersprijzen.

KNV luidde eind vorig jaar de noodklok over het goederenvervoer per spoor in Nederland. Dat prijst zich volgens de brancheorganisatie uit de markt door een reeks kostenverhogingen, zoals de stijging van de gebruiksvergoeding in de afgelopen jaren en de afschaffing van de accijnsvrijstelling op diesel voor de spoorsector. Dat zou er toe leiden dat steeds meer doorgaande spoorlading via België en Duitsland in plaats van Nederland wordt vervoerd.

Mansveld zei het daarop door KNV opgestelde ‘aanvalsplan’ te omarmen: ‘Ik heb de signalen goed gehoord. Het goederenvervoer staat onder druk.’ Ze verbond aan de tariefmatiging overigens wel de voorwaarde ‘dat we constructief gaan samenwerken aan een nieuw systeem van gebruiksvergoedingen’.

Voor PvdA’ster Wilma Mansveld, tot eind vorig jaar gedeputeerde van de provincie Groningen, was de KNV-receptie haar openbare debuut in het spoorgoederenvervoer. Met de start van het kabinet Rutte-Ascher heeft zij de portefeuille spoor en openbaar vervoer overgenomen van minister Melanie Schultz. Ze moest daarbij gelijk aan de bak. Door de hectiek in het reizigersvervoer met onder meer de problemen rond de Fyra waren haar wittebroodsweken binnen een dag voorbij, gaf ze zelf aan.

KNV-voorzitter Pieter Hofstra had haar in zijn welkomstwoord al gewaarschuwd dat het spoorgoederenvervoer zo zijn eigen mores kent. Hij verwees daarbij naar het aantreden van Karla Peijs, één van Mansvelds voorgangers, die bezorgd vroeg of ze verstand moest hebben van alle bouten en nippeltjes. ‘Nee hoor, alleen van de bouten en nippeltjes waar we vragen over hebben’, luidde het antwoord.