Donderdag staat weer een vergadering van de verkeerscommissie van het deelstaatparlement van Noordrijn-Westfalen op het programma, maar de belangenorganisatie heeft weinig vertrouwen in een snelle beslissing. ‘Gezien de vele vertragingen betwijfel ik of er nu een knoop wordt doorgehakt. De deelstaat en de Bondsregering in Berlijn wachten al jaren met duidelijke afspraken over financiering en tijdsplanning, omdat ze het geld dat is gereserveerd voor de lijn, al in andere projecten hebben gestopt’, aldus een woordvoerder van de handelskamer.

Naar aanleiding van recente geluiden uit het Duitse ministerie van Verkeer vreest DNHK dat beide partijen pas een definitief besluit nemen als alle lopende onteigeningsprocedures zijn afgerond. Dit betekent dat pas in 2015 met de bouw van het nieuwe spoortraject Emmerich-Oberhausen kan worden begonnen.

Ook een voor 2013 aangekondigde wetsverandering die het aantal toegestane treinen per uur op het reguliere spoor verhoogt, is volgens de handelskamer nog niet in zicht. ‘Wij roepen alle betrokken partijen op zo snel mogelijk een besluit te nemen. Omdat het Duitse spoorwegnet nu flink wordt overbelast, moeten goederentreinen een heel stuk omrijden. Dat kost transportbedrijven en de industrie in het Rurhgebied veel geld.’

De aanleg van het nog ontbrekende deel van de Betuwelijn kost de Duitse overheid volgens de laatste schatting circa 1,6 miljard euro. Hiervan neemt de regering in Berlijn 64% voor de rekening; de overige 36% moet worden opgehoest door de deelstaat Noordrijn-Westfalen.