Door elektrificatie van deze ‘missing link’ kunnen goederentreinen tussen Rotterdam en Coevorden voortaan door elektrische locomotieven in plaats van diesellocs getrokken worden, vertelt Jo Koop van Euroterminal Coevorden. Het stukje van een paar honderd meter tussen het station en de terminal is niet geëlektrificeerd en wordt overbrugd doordat een dieselloc de complete trein, inclusief elektrische loc, de terminal op duwt.

Volgens Koop is elektrische tractie op de lange afstand aanmerkelijk goedkoper. ‘Het gaat om zware treinen van zo’n 1.500 meter, waarvoor twee diesellocs nodig zijn. Een elektrische loc heeft veel meer vermogen en kan in z’n eentje zo’n trein slepen’, zegt hij.

Vanaf Coevorden kan lading het Duitse net op via de private Bentheimer Eisenbahn, die eigenaar is van de 76 kilometer lange spoorlijn tot het Duitse Gronau. Daarvan ligt drie kilometer op Nederlands grondgebied. De spooronderneming profileert zich als alternatief voor het vervoer via de Betuweroute, die bij het zuidelijker gelegen Zevenaar de grens over gaat, met name voor vervoer richting Noord-Duitsland en Noord- en Oost-Europa.