Het gaat om een experiment, zegt Martijn van den Berg van Frankort & Koning: ‘We willen na de introductie van de binnenvaart ook het spoor in onze activiteiten opnemen’. Tot vorig jaar werden alle containers nog over de weg aangevoerd. Voor zover bekend is het voor het eerst dat koelcontainers per spoor van Rotterdam naar Venlo gaan.

Voordeel van het spoor is de kortere transittijd van naar schatting twee uur in vergelijking met de barge, die zo’n zestien uur voor het traject nodig heeft. Het gaat overigens niet om een nieuwe trein: de 40-voets reefercontainers gaan mee op de bestaande Venlo-shuttle, die drie keer per dag rijdt.

Die dienst wordt geëxploiteerd door Trimodal Container Terminal Venlo, onderdeel van ECT, dat in Limburg zowel over een spoor- als een bargeterminal beschikt. De laatste ontvangt ook de meloenenboot, die sinds een paar weken weer wekelijks met enkele tientallen containers van de City Terminal naar TCT Venlo vaart.

Dat gebeurt van september tot ongeveer april, de periode waarin enorme aantallen meloenen uit vooral Brazilië worden geïmporteerd. In Venlo gaan ze eerst naar het Fresh Park. Van daaruit worden ze over grote delen van West-Europa gedistribueerd.