Volgens vervoerder DB Schenker is de bereikbaarheid van terminals en spooraansluitingen in heel Nederland nu weer normaal, met uitzondering van een particuliere terminal in Leusden en het bedrijvenpark Almelo.

Op de eerste arriveert dagelijks een trein met VW-auto’s en onderdelen voor importeur Pon. Dat Almelo nog niet bereikbaar is, komt slecht uit omdat de spoorverbinding fungeert als alternatief voor binnenvaart, die de afgelopen weken als gevolg van de problemen met de sluis bij Eefde gestremd was.

Op het rangeercentrum Kijfhoek bij Barendrecht werd het ‘heuvelproces’, waarmeer wagons worden gesorteerd, zaterdag uit voorzorg stilgelegd. Volgens woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker waren de wissels op Kijfhoek als gevolg van een combinatie van sneeuw en vorst onbruikbaar en functioneerden de railremmen van de automatische sorteerinrichting niet meer goed.

Het heuvelen is het gisteravond weer op gang gekomen maar er zullen de komende tijd nog wel vertragingen zijn, verwacht DB Schenker. Vanmorgen vroeg was er een achterstand van elf treinen. Het bedrijf ondervindt verder problemen met vastgevroren ladingen kolen en erts, die de wagon niet uit willen.

Volgens KNV-directeur Ad Toet was er ‘geen paniek’ bij het spoorgoederenvervoer. “ProRail heeft zijn best gedaan op het gemengde net. In goed overleg zijn dienstregelingen aangepast.” De brancheorganisatie ziet geen aanleiding voor klachten richting infrabeheerder of minister Schultz.

Volgens Rebbers is er met het aantreden van Marion Gout als ceo van ProRail meer aandacht voor het railgoederenvervoer aan het ontstaan. “Juist onder dit soort omstandigheden maakt dat het verschil”, zegt hij.