De kapitein van het ongeveer 162 meter lange containerschip ‘Baltic Tern’ deed woensdag rond 10.45 uur melding van de verloren containers. De Kustwacht waarschuwt schepen voor de containers. Een vliegtuig van de Kustwacht was ter plaatse en heeft twee drijvende containers waargenomen.

Een van de overboord geslagen containers bevat aceton, een andere container is leeg en drie containers bevatten droge goederen, zo is aan de Kustwacht gemeld. De container met aceton is inmiddels gelokaliseerd. De noodhulpsleper Guardian heeft een lijn verbonden aan de tankcontainer met aceton. Er wordt onderzocht hoe deze veilig geborgen kan worden. De andere vier containers zijn niet meer waargenomen, aldus de Kustwacht.

De ‘Baltic Tern’ is inmiddels in Rotterdam. Het schip van ongeveer 162 meter lang vaart onder de vlag van Cyprus en kwam vanuit Duitse wateren.

Wind

Dinsdag raakte een ander containerschip ten noorden van Vlieland in de problemen. Het gaat hierbij om het 168 meter lange containerschip ‘Escape’ dat onder de Nederlandse vlag vaart. Een sleepschip kon door de harde wind het schip nog niet helpen. Hierop is de Multratug 29 naar de locatie gevaren waar twee van de vijf containers zijn gespot die van het vrachtschip ‘Baltic Tern’ zijn gevallen, meldt de Kustwacht.

De sleepboot gaat proberen de containers beter te lokaliseren en waarschuwt ander vrachtverkeer dat langs dezelfde route vaart. Rijkswaterstaat heeft de rederij gevraagd om de containers zo snel mogelijk te bergen.

De ‘Escape’ raakte dinsdag in de problemen door een defect aan het roer en kan alleen nog maar in rondjes varen. Het is de bedoeling dat de Escape, die onderweg was naar Helsinki, terug naar Rotterdam wordt gesleept. Daarvoor is nu een ander sleepschip onderweg.

Boos

Partijen in de Tweede Kamer zijn verbaasd en boos dat er weer een schip tijdens een storm containers kon verliezen bij de Waddeneilanden. D66 en de PvdA vinden dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) meer actie had moeten ondernemen en de vaarroute tijdens de storm had moeten afsluiten.

‘Dit mocht nooit meer gebeuren na de ramp met de MSC Zoe!’, schrijft D66-Kamerlid Tjeerd de Groot op Twitter. Hij wil weten waarom de minister een motie om scheepvaart bij storm te beperken niet uitvoert en kondigt spoedvragen aan.

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk vindt het ‘schandalig’ dat de minister niets deed. Voordat de ‘Baltic Tern’ containers kwijtraakte, schreef Van Dijk al dat minister Van Nieuwenhuizen ‘zsm aan de bak moet’ om een nieuwe containerramp te voorkomen.

Zijn partijgenoot Habtamu de Hoop sluit zich daarbij aan. Hij en Van Dijk willen niet langer wachten tot de minister afspraken heeft gemaakt met Duitsland en Denemarken over het afsluiten van vaarroutes tijdens storm. Verdere gesprekken daarover zijn nodig, zei de minister eind vorig jaar, omdat die landen een afsluiting niet zien zitten. Schepen zouden er dan langer over doen om de haven van bijvoorbeeld Hamburg te bereiken.

Ongeluk

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed onderzoek naar de ramp met de MSC Zoe en concludeerde vorig jaar dat een dergelijk ongeluk ‘morgen weer kan gebeuren’. Ook OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem raadde aan vaarroutes te sluiten als de omstandigheden te gevaarlijk zijn. Verder adviseerde de OVV dat de Kustwacht schepen op zowel de noordelijke als de zuidelijke vaarroute waarschuwt bij storm en mogelijk zelfs doorgang verbiedt.

Volgens een woordvoerder van de Kustwacht is de ‘Baltic Tern’ niet direct gewaarschuwd, omdat het schip kleiner is dan 200 meter. Alleen schepen langer dan dat krijgen volgens de huidige richtlijnen een dergelijk bericht. Kleinere schepen zien wel een algemene waarschuwing via het navigatiesysteem.

Ook krijgen schepen geen advies over de beste vaarroute als ze vanuit Duitsland richting Nederland komen. Dan hebben ze al eerder de noordelijke of zuidelijke route ingezet en kunnen ze die niet meer wijzigen, legt de woordvoerder uit. Dit was het geval voor de ‘Baltic Stern’.