Vooral dat van die nieuwbouwschepen is frappant, want volgens internationale regelgeving is het al sinds 2011 verboden om in nieuwe schepen asbest te verwerken. Op schepen die tussen 2002 en 2011 werden gebouwd, mocht het materiaal alleen nog voor een beperkt aantal specifieke toepassingen worden gebruikt.

Niet stiekem

Hoewel nieuwbouwschepen standaard vergezeld gaan van een verklaring ‘asbestvrij’, blijkt bij onderzoeken door testbedrijven en bij haveninspecties in de praktijk wel degelijk in veel gevallen asbest in de schepen te zitten, zegt John Rendi, directeur Environmental Services van Maritec. Al is het niet zo dat de scheepsbouwers massaal stiekem asbest in hun schepen verwerken, zegt Alvin Lee, operations manager van Maritec. De asbest zit over het algemeen in onderdelen die later bij reparaties in het schip belanden. Die onderdelen, in veel gevallen pakkingen, worden dan ingekocht in landen waar de regelgeving op het gebied van asbest nog niet zo streng is.

De situatie brengt scheepseigenaren volgens Rendi in een lastig parket doordat zij bij ontdekking geconfronteerd kunnen worden met boetes, scheepsopleggingen en hoge kosten om de rommel te verwijderen. ‘En belangrijker nog: als bemanningsleden en arbeiders op scheepswerven met asbest werken zonder dat ze daar weet van hebben, lopen ze het risico op het ontwikkelen van een longziekte.’