De Deep Trekker, zoals de drone heet, weegt 25 kilo en is gekoppeld aan een driehonderd meter lange kabel. ‘Maar die diepte halen wij niet hier in Nederland,’ vertelt Pascal van Weelden van expertisebureau Prevent Survey, die het apparaat inzet. De drone komt van een Canadese distributeur. ‘Wij zijn het eerste expertisebureau in ons land wat de drone op deze manier gebruikt.’

Droog zetten

Het Nederlandse inspectiebureau voert inspecties uit aan pontons, zeeschepen en binnenvaartschepen. ‘Recent hebben wij bijvoorbeeld een ponton geïnspecteerd dat aan de grond was gelopen. Normaal leg je dan tienduizend euro neer om hem in een werf droog te zetten, maar wij gaan er even langs met de drone.’ Met de drone kan worden onderzocht of er schade is en hoe groot die is. ‘Daarna kan de scheepseigenaar beoordelen of het noodzakelijk is om alsnog naar de werf te gaan.’ En drone-inspectie neemt anderhalf tot twee uur tijd in beslag.

Tekst gaat verder onder de foto

Zo inspecteerde Prevent Survey onlangs ook een duwbak die flink vast was komen te zitten. De reparatiewerf waar de bak heen moest, wilde weten waar de schade precies zat, en de Deep Trekker kon dat snel en makkelijk laten zien. ‘Zo wist de werf hoe moest worden gedokt om de reparatie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.’ De drone heeft een collectie lampen om ook in troebel water details te kunnen bekijken. Ook in het meest troebele water kan de bestuurder van de drone zijn weg vinden. De Deep Trekker beschikt namelijk over sonar. ‘Onafhankelijk van de helderheid kan er tot 35 meter ver door troebel water worden gekeken.’

Werkwijze

Denise Smit van Prevent Survey licht de werkwijze toe: ‘Eerst worden de kabels aangelegd en daarna zetten we de drone aan.’ Een werkje van een paar minuten. De drone krijgt zijn stroom van een dubbele set batterijen, waarmee een hele dag kan worden gefilmd. Smit en Van Weelden nemen de drone vervolgens mee naar de kade voor hun kantoor. Hij wordt aan een touw met een haak in het water getakeld en vervolgens vanaf de wal bestuurd met een draagbare console met twee joysticks en een beeldscherm, vergelijkbaar met een game-controller. Met de camera aan boord worden beelden gemaakt, die worden ge-upload in de computer, waar ze gedetailleerd kunnen worden bekeken. De opdrachtgever kan meekijken op een apart scherm, of via een internetverbinding vanachter zijn bureau.

Het bedrijf heeft al meerdere inspecties uitgevoerd voor verzekeraars en maritieme dienstverleners. En ook op grotere schaal wordt nagedacht over de inzet van de drone. ‘Zo kregen wij een aanvraag voor een inspectie op de Noordzee, richting Denemarken,’ vertelt Van Weelden. ‘Een schip was daar een onderdeel verloren. Wij kunnen dat met de drone dankzij de sonar makkelijker vinden.’

3D-scanner

Ook wordt een 3D-scanner in het droogdok bij scheepswerven gebruikt. ‘De opnemers van die scanner worden rondom het object gezet. Zo kun je er een 360-graden beeld van maken’’ Deze 3D-scanner wordt bijvoorbeeld gebruikt voor inspecties aan grote zeepontons, als nulmeting bij een nieuw huurcontract. ‘Wij gaan voordat de huurperiode ingaat aan boord en brengen de ponton in beeld. Naderhand doen we weer zo’n scan en dan kunnen we zien of er schade is gemaakt.’

Tekst gaat verder onder de foto

Schipper Coen van der Vlies van het motorcharterschip ‘Merlijn’, dat in de buurt van het kantoor van Prevent Survey ligt, ziet ook kansen voor de inzet van de onderwaterdrone. ‘Niet per se voor de echte inspecties, want die moet ik toch uitvoeren bij een werf. Maar stel je voor, we komen wat tegen op een reis, dan is dit zeker een goede optie om de schade te checken.’

Volgens Smit zijn er nog volop verdere toepassingen denkbaar. ‘We zijn in gesprek met klassenbureaus om te kijken of tussentijdse inspecties voor zeegaande schepen en binnenvaarttankers kunnen worden vervangen door drone-inspecties. Daarvoor zijn wij nu aan het testen. Dat zou ook voor scheepseigenaren een groot voordeel zijn. Dan hoeven ze minder vaak naar de werf.’