Dat meldt de Times of India op basis van bronnen in de scheepvaartsector. Volgens de krant is het mogelijk dat de bemanning een vorm van huisarrest krijgt opgelegd of zelfs strafrechtelijke vervolging, mocht blijken dat er menselijke fouten in het spel zijn.

Vier jaar lang

Volgens de International Transport Workers Federation houden de Egyptische autoriteiten vaker scheepsofficieren vast die ervan verdacht worden betrokken te zijn bij scheepsincidenten. De transportvakbond wijst op het voorbeeld van de eerste stuurman van de in 2017 aan de ketting gelegde containerfeeder ‘Aman’, die al vier jaar lang aan zijn schip gekluisterd zou zijn omdat een Egyptische rechtbank hem heeft aangewezen als ‘wettige bewaker’.

De druk op het onderzoek naar de oorzaak van de stranding is hoog. De voorzitter van de Suez Canal Authority (SCA) heeft op de Egyptische televisie gezegd dat de totale schade kan oplopen tot een miljard dollar. Mogelijk dienen ladingbelanghebbenden en rederijen claims in voor vergoeding van vertragingsschade. De SCA sluit in principe alle aansprakelijk uit en zal schadeclaims doorschuiven naar de eigenaar van het schip.