De rederij laat dit weten in een circulaire aan zijn klanten. De boekingsstop geldt vooralsnog voor de rest van de week en de ‘nabije toekomst’ en is onder meer van toepassing op alle export vanuit Azië, Europese export naar Azië en het Midden Oosten en het grootste deel van de Afrikaanse export. De Amerikaanse export blijft grotendeels buiten schot. De stop geldt zowel voor alle boekingen op het platform Spot van de rederij als voor korte termijncontracten.

Tarieven

Het besluit van de Deense rederij komt op een moment dat de tarieven voor spotvervoer op een historisch hoog niveau staan. De rederij zegt ertoe gedwongen te zijn omdat ze nog zeker weken nodig heeft om alle achterstanden in haar netwerk weg te werken. Maersk schat dat het nog een week gaat duren om alle geblokkeerde schepen door het Suezkanaal te krijgen.

2M-partner MSC gaat ervan uit dat de gevolgen van de Suez-crisis tot ver in het tweede kwartaal merkbaar zullen zijn. De twee rederijen leiden gezamenlijk vijftien schepen om via Kaap de Goede Hoop, waardoor die ongeveer een week langer onderweg zijn. Drie schepen die al die kant al opgingen, hebben opdracht gekregen om te keren en alsnog in de wachtrij voor het Suez-kanaal aan te schuiven. Aan weerszijden van het kanaal lagen woensdagochtend nog meer dan twintig 2M-schepen op doorvaart te wachten.

Aan de ketting

Het ongeluksschip ‘Ever Given’, dat de stremming begin vorige week veroorzaakte, lag op dat moment nog steeds op een ankerplaats in het kanaal. Insiders gaan ervan uit dat de kanaalbeheerder het schip aan de ketting heeft gelegd en dat het pas mag vertrekken als de rederij voldoende bankgaranties heeft gesteld. De  vaarwegbeheerder verzekert zich er zo van dat alle kosten worden vergoed en dat toekomstige claims op de scheepseigenaar kunnen worden verhaald.

Het Deense Seaintelligence Consulting verwacht dat de stremming nog twee tot drie maanden zal doorwerken in de containervaart. Het bureau wijst erop dat de afvoer van lege containers van Europa naar Azië één tot twee weken vertraging oploopt, zodat het tekort aan lege containers daar voorlopig nog niet wordt opgelost. De schaarste aan lege containers om de geëxplodeerde Chinese export af te voeren, is een belangrijke oorzaak van de ongekende tariefstijgingen op de route Azië-Europa van de afgelopen maanden.

Rotterdam

De zesdaagse stremming van het Suezkanaal trof in totaal bijna 400 schepen, het merendeel containerschepen. Daarvan hebben volgens Havenbedrijf Rotterdam 56 containerschepen Rotterdam als bestemming. Verschillende partijen, waaronder haveneconoom Bart Kuipers en Evofenedex, vrezen dat de nu opstomende containervloot de komende weken voor chaos in de Europese havens gaat zorgen.