De piekcijfers werden vooral in het voorjaar gerealiseerd, toen zowel de vrachttarieven voor tankers als de olieprijzen hoog lagen. Maar in het najaar keerde de trend en over het vierde kwartaal boekte Euronav zelfs een fors verlies. De rederij verwacht het komende jaar wel beterschap.

Uitdagende markt

‘De huidige marktomstandigheden zijn bij de meest uitdagende in de recente geschiedenis van de olietankerrederijen. De gevolgen van Covid-19 blijven een invloed uitoefenen op de bedrijfsactiviteiten en in het bijzonder op de vraag naar ruwe olie. Dit heeft de OPEC+ ertoe gebracht de productiebeperkingen te verlengen. Daardoor blijft de markt uit balans met te veel schepen voor te weinig vrachten’, zegt CEO Hugo De Stoop.

‘De vermindering van de vraag kan samen met het geleidelijk vrijkomen van schepen die als opslagplaats werden gebruikt de vraag- en aanbodbalans verstoren. Dit zou gecompenseerd kunnen worden door aanhoudende logistieke vertragingen van schepen in havens, meer recyclage van oude schepen, minder bestellingen van nieuwbouwschepen en een verhoogde ruwe olieproductie.’

Beminningswissels

Binnen de aanpak van de pandemie is het uitvoeren van bemanningswissels de grootste operationele uitdaging, zo meldt Euronav. ‘Naast humanitaire problemen en bezorgdheden omtrent het welzijn van de bemanning, is er een vergroot risico dat vermoeidheid zal leiden tot ernstige maritieme ongelukken. Om deze moeilijke situatie op te lossen, besliste het management van Euronav om de schepen van hun route te laten afwijken om bemanningswissels mogelijk te maken.’