Een woordvoerder van de Europese Commissie stelt dat partijen zoals rederijen, havens, verladers en expediteurs regelmatig overleg hebben met Brussel om een vinger aan de pols te houden over lopende problemen. Daarbij wordt ook de ‘speelruimte voor mogelijke ingrepen’ in kaart gebracht ‘die een terugkeer naar een normalisering van de markt vergemakkelijken’.

Winstmarge

Meer concreet wil de woordvoerder van de Commissie niet zijn. Ook nieuwe gesprekken staan voorlopig niet gepland, stelt hij. Volgens Clecat (expediteurs) en de ESC (verladers) is er echter geen sprake van tijdelijke maar van structurele problemen in de containervaart. ‘De huidige situatie maakt het onmogelijk om goederen te exporteren omdat de transportprijzen vergeleken met de winstmarge veel te hoog zijn’, aldus de ESC.

De verladersorganisatie is teleurgesteld in de afwachtende houding van de Europese Commissie. Sinds maanden wordt er volgens de belangenorganisatie door Brussel gekeken naar de situatie maar worden de problemen genegeerd en wordt verzuimd de markt precies onder de loep te nemen.

Gratis ticket

ESC blijft er bij dat de verlenging van de kartelvrijstelling die de rederij-allianties vorig kregen van Brussel een ‘gratis ticket’ is voor de containervervoerders. ‘Vroeg of laat zullen de autoriteiten moeten ingrijpen’, aldus de verladersorganisatie.

De Clecat is het eens met de verladers en wijst er op ‘wat er met de prijzen en de betrouwbaarheid van de dienstverlening gebeurt als de markt door een handvol containerrederijen met megaschepen gecontroleerd wordt’, aldus Clecat-President Willem van der Schalck.

Volgens Martin Dorsman, secretaris-generaal van ECSA, de Europese belangenorganisatie van scheepseigenaren, was er in Brussel sprake van een ‘open’ gesprek. ‘Er werd uitgelegd wat de branche doet om de situatie zo snel mogelijk te verbeteren’, bezweert Dorsman. Hij waarschuwde daarbij dat niet iedere oplossing voor de korte termijn werkt. ‘Zo zal het nog enige tijd duren voordat bijvoorbeeld bestelde nieuwe zeecontainers kunnen worden geleverd, omdat de productiecapaciteit gewoon beperkt is.’