Volgens Maersk kunnen er per richting maximaal 85 schepen per dag door de 193 kilometer lange verbinding tussen de Rode en de Middellandse Zee. De rederij heeft becijferd dat het nu al tussen de drie en zes dagen gaat gaat kosten om de huidige achterstand van naar schatting 350 wachtende schepen weg te werken.

Afrika-route

Intussen zijn de containerlijnen ertoe overgegaan om op de route tussen Azië en Europa forse aantallen schepen om Afrika heen te laten varen, wat ruim een week meer in beslag neemt dan de route via het Suezkanaal. Maersk had tot en met maandag al vijftien schepen opdracht gegeven om om te varen. Bij 2M-partner MSC stond de teller eind vorig week op elf.

Volgens het Britse blad The Loadstar zouden rederijen overwegen om een ‘Kaap-toeslag in te voeren voor de omvarende schepen om de extra kosten van vooral de brandstof te compenseren. Tegenover die extra kosten staat overigens wel het uitsparen van het hoge tolgeld voor het Suezkanaal. Dat bedraagt voor een geladen standaard olietanker van zo’n 320.000 ton ongeveer 300.000 dollar.

Overbelasting

Wanneer de armada die nu bij Suez op doorvaart naar Europa ligt te wachten weer vrijkomt, zal dat zorgen voor een nieuwe golf van overbelasting van de Europese containerterminals. Vooral terminals in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Antwerpen, Rotterdam en Antwerpen, waren de afgelopen maanden al vaak overbelast door de combinatie van de containergolf uit het Verre Oosten en slecht weer, zoals de zware voorjaarsstorm van ruim twee weken geleden.

Daar staat tegenover dat de stremming van het Suezkanaal de terminals op dit moment ademruimte geeft, zodat achterstanden weggewerkt kunnen worden en ze zich kunnen voorbereiden op de te verwachten ‘container-tsunami’. De stremming van het Suezkanaal kwam op een moment dat slechts een op de twee schepen op tijd, dat wil zeggen volgens het geplande vaarschema, arriveerde. Dat is een historisch laag niveau.

Geen verbetering

Het ziet er voorlopig niet naar uit dat daar verbetering in komt. De wachtende schepen zijn hoe dan ook zwaar vertraagd. Dat geldt ook voor de omgeleide schepen en het is de vraag of ze volgens hun nieuwe vaarschema op tijd afgehandeld kunnen worden. Hun aankomst zou deels kunnen samenvallen met die van de schepen die nu liggen te wachten bij het Suezkanaal, wanneer dat weer open gaat. Zoveel is zeker: de containerterminals zullen alle zeilen moeten bijzetten om de te verwachten congestie te beperken.

Lloyd’s List heeft berekend dat dagelijks voor 9,6 miljard dollar aan ladingwaarde door de stremming wordt geblokkeerd. In noordelijke richting gaat dagelijks gemiddeld voor 5,1 miljard dollar aan goederen door het kanaal, in zuidelijke richting voor zo’n 4,5 miljard dollar. De Duitse verzekeraar Allianz ging nog een stapje verder en becijferde dat de blokkade de wereldhandel per week met zes tot tien miljard dollar drukt en de wereldhandel op jaarbasis met 0,2 tot 0,4% vermindert.

Prijsverhoging

De stremming lijkt overigens nog niet te leiden tot een verdere verhoging van de prijzen voor het containervervoer tussen Azië en Europa. De spottarieven liggen met ongeveer 7500 dollar voor een veertigvoeter zo’n drie keer boven het niveau van een jaar geleden, maar vertoonden de afgelopen weken voor het eerst sinds lange tijd weer een licht dalende trend. Ook de afgelopen week daalden ze met enkele procenten.

Intussen is in Istanboel de ‘MSC Tina’ van 19.000 teu op mysterieuze wijze ernstig beschadigd geraakt, wat ook het vervoer tussen Azië en Europa raakt. In de huid van het schip is vlak boven de waterlijn een langgerekt gat van zeker een meter hoog ontstaan. Het lijkt erop dat de binnenhuid gespaard is gebleven, zodat schip geen water maakt.

Het Turkse directoraat-generaal Maritieme Zaken zegt dat onduidelijk is wie of wat de schade heeft veroorzaakt. Duidelijk is wel dat het schip in de huidige staat niet kan uitvaren en eerst gerepareerd moet worden. De in 2017 gebouwde ‘MSC Tina’ vaart in de zogenoemde TC3-dienst van MSC en bedient Busan, Shanghai, Ningbo, Singapore, Port Said, Piraeus, Izmit en Istanbul.