Higaki legde uit dat grond onder het schip vandaan wordt gehaald met behulp van baggermaterieel, een klus waar het Nederlandse Smit Salvage bij helpt. Eenmaal losgetrokken, zou de 400 meter lange Ever Given weer als vanouds moeten functioneren. ‘Het schip maakt geen water. Er zijn ook geen problemen met het roer en de scheepsschroeven.’

Vlot trekken

Topman Peter Berdowski van Boskalis, het moederbedrijf van Smit Salvage, toonde zich ook al optimistischer over de vorderingen met het vlot trekken van het containerschip. Hij zei vrijdag in actualiteitenprogramma Nieuwsuur dat de Ever Given, als alles meezit, na het weekend vrij kan komen. Eerder durfde hij nog geen schatting te geven en waarschuwde hij dat de klus dagen of zelfs weken kon duren.

Het schip liep dinsdag vast en ligt zodanig dwars dat het kanaal in Egypte wordt geblokkeerd voor andere schepen. Dit raakt wereldwijde transportstromen hard, omdat er normaal altijd veel schepen varen. Het kanaal is goed voor ongeveer 12 procent van de wereldhandel. Elke dag wordt voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal vervoerd.

Boskalis

Volgens de topman van Boskalis is de kans het grootst dat het schip na het weekend losgetrokken wordt. Er zijn twee grote sleepboten op weg naar Egypte. Die zullen helpen om het schip los te trekken. Nu is zijn onderneming op locatie al bezig met baggerwerk om grond weg te halen rond de voorkant van het schip. Volgende week is het een aantal dagen hoogtij, wat gunstig is omdat het water dan ietsje hoger staat. Dan moet het schip losgetrokken worden.

Berdowski hoopt dat het plan werkt, maar anders is er ook nog een alternatief. Daar wordt ook aan gewerkt. Er wordt op het land een kraan opgezet die containers van de voorkant van het schip kan halen. Dan zou dat deel van het schip lichter worden en wat meer omhoog komen, waardoor het makkelijker wordt om het los te krijgen. Indien nodig zouden er wel zeshonderd containers weggehaald kunnen worden.

Vaarroute

Kenners vreesden al dat het waarschijnlijk nog dagen, en mogelijk zelfs weken, gaat duren voordat de belangrijkste vaarroute tussen Azië en Europa weer toegankelijk wordt. Ook Nederlandse winkelketens als Blokker, Action en HEMA kunnen problemen krijgen bij de bevoorrading als de blokkade van het Suezkanaal veel langer gaat duren, met mogelijk lege schappen tot gevolg. De eerste schepen kiezen er inmiddels voor een tocht rond Afrika te maken in plaats van bij het Suezkanaal in de rij met wachtende schepen aan te sluiten. Dat zorgt voor veel extra vaartijd.

UPDATE zondag 28 maart 11:00 uur: Het schip ligt nog altijd vast. Zondag worden er weer nieuwe pogingen gedaan.