Volgens analisten van olieanalysebedrijf Vortexa staan alleen al meer dan tien tankers met 13 miljoen vaten ruwe olie vast. Ook een aantal tankers geladen met lng kunnen er niet door. Dit kunnen er nog veel meer worden als de blokkade nog langer duurt. De problemen zorgden er onder meer al voor dat de olieprijzen flink stegen, uit angst voor tekorten.

In 2020 passeerden volgens de de Suez Canal Authority bijna 19.000 schepen de vaarroute. Dat komt neer op gemiddeld 51 tot 52 schepen per dag. Ongeveer 30 procent van het mondiale containervervoer passeert dagelijks door het kanaal.

Als de Ever Given tot 48 uur vast blijft zitten, zal de impact relatief beperkt blijven. Duurt de congestie drie tot vijf dagen dan gaat de wereldhandel dat volgens kenners wel merken.

Tekorten containers

Door de impact van de coronacrisis stond de capaciteit van de scheepvaart tussen Europa en Azië al onder druk. Toen de pandemie uitbrak werden vele schepen geannuleerd, wat onder meer zorgde voor tekorten aan containers. Ook de afhandelingssnelheden gingen door de crisis omlaag waardoor de wereldhandelsvolumes werden beïnvloed.