Het schip was afkomstig uit de Maleisische haven Tanjung Pelepas en is op weg naar Rotterdam. Het is onduidelijk of er problemen met de voortstuwing of de roerinstallatie waren. Wel maken lokale media melding van zware windstoten.

Dwarsgevallen

Het schip is met de bulbsteven vast komen te zitten in de oostelijke oever, waarna het ‘dwars is gevallen’ en de vaarweg compleet is geblokkeerd. Bij de pogingen om het schip vlot te trekken, worden zeker vijf sleepboten ingezet, waaronder twee van Svitzer. Ingewijden hebben op basis van anonimiteit tegen persbureau Bloomberg gezegd dat het schip waarschijnlijk binnen enkele dagen losgetrokken wordt.

Mocht het niet lukken om het zwaar beladen schip los te krijgen, dan zal waarschijnlijk geprobeerd worden om een deel van de containers van het schip te krijgen. In dat geval gaat het zeker nog dagen en mogelijk weken duren voor het Suezkanaal weer open kan. Het ter plekke lossen van containers is technisch en logistiek een ingewikkelde operatie. De ‘Ever Given’ is drie jaar oud, vaart onder Panamese vlag en heeft een draagvermogen van 200.000 ton.

Stijging tarieven

Een langdurige stremming van het Suezkanaal zou slecht nieuws zijn voor het containervervoer tussen Azië en Europa. De alternatieven zijn dan wachten tot het kanaal weer open gaat of omvaren via Kaap de Goede Hoop. Beide opties zullen waarschijnlijk leiden tot een verdere stijging van de tarieven in deze toch al oververhitte markt.

Vorig jaar gingen er volgens de Suez Canal Authority bijna 18.800 schepen door het kanaal, gemiddeld iets meer dan vijftig per dag. Die vervoerden samen 1,17 miljard ton lading. Containerschepen vormden de grootste categorie met 5375 schepen, gevolgd door tankers (5163), bulkcarriers (4200) en stukgoedschepen (1499).

Aanvaring

Het schip ligt net ten noorden van Suez, aan de zuidelijke ingang van het 193 kilometer lange kanaal tussen de Rode en de Middellandse Zee. Op de rede van Suez lagen dinsdagmiddag al enkele tientallen schepen op passage te wachten. Daar deed zich dinsdag ook nog een aanvaring voor tussen een bunkertanker van de Russische marine en de onder Barbados-vlag varende bulkcarrier ‘Ark Royal’, mogelijk als gevolg van de drukte op het water.

UPDATE: 12:51 uur:

Het Nederlandse Smit Salvage, een dochterbedrijf van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, gaat helpen bij het bergen van het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suezkanaal. Een woordvoerder van Boskalis zegt dat woensdagmiddag een team naar Egypte vertrekt en donderdagochtend wordt bekeken hoe het schip erbij ligt.

In hoeverre de inzet van Boskalis nog nodig is, is overigens de vraag. Er komen volgens ANP inmiddels berichten dat de Ever Given deels is rechtgetrokken en dat het scheepsverkeer in het Suezkanaal wellicht spoedig weer hervat kan worden.