Alles heeft de maken met de vroegtijdige opzegging van de huur van de drijvende LNG-fabriek Tango door het Argentijnse YFP. Exmar kon de vergoeding hiervoor innen in het vierde kwartaal van 2020 en daarmee de jaaromzet aandikken met 177,5 miljoen dollar. In een ander conflict over verhuurd patrimonium, dat van de hervergassingsfabriek FSRU aan het Noorse Gunvor, is er momentele geen vooruitgang.

Aan cash is er – voorlopig – dan ook geen gebrek bij de Antwerpse gastankerrederij, maar de zoektocht naar een nieuwe huurder voor de Tango duurt nog altijd voort. Recente stijgingen op de olie- en gasmarkt zouden die wel vergemakkelijken.

In het tweede of derde kwartaal van 2021 zal Exmar twee LPG-aangedreven nieuwe supertankers van 88.000 m³ in gebruik nemen, de Flanders Innovation en de Flanders Pioneer. Die onder tijdbevrachting op lange termijn varen voor het Noorse Equinor. Het gaat om de eerste supertankers met dual fuel-motoren en waarvan de hoofdmotor LPG verbrandt. Exmar merkt op dat de markt voor supertankers leed onder de pandemie, maar einde 2020 opveerde.

Vooruitzichten

De markt voor middelgrote vrachten begon goed, maar verzwakte naarmate de pandemie verder oprukte. Exmar kon wel bestaande tijdbevrachtingcontracten verlengen, tegen hogere tarieven. 76% van de midsize-vloot is al ingedekt in 2021 en de marktindicatoren lijken volgens de rederij gunstig.

Tankers met druktanks werden het hardst getroffen door de pandemie, vooral in het vaargebied ten westen van Suez, toen verschillende Europese landen in verschillende stadia van lockdown verkeerden. De omstandigheden op de vrachtmarkten ten oosten van Suez waren iets beter dankzij een stabieler regionaal handelspatroon en de herverdeling van LPG op drukvrachtschepen.

In 2020 mocht Exmar als scheepsmanager Bashundhara LP Gas (Bangladesj) verwelkomen als nieuwe klant, goed voor de inzet van drie LPG-schepen. Maar het contract met Excelerate Energy en Avance Gas, die hun scheepsmanagementactiviteiten wensten te consolideren, werden beëindigd. Bovendien kondigde Citrosuco in 2020 de heropening van de eigen scheepsbeheerdivisie aan, met de bedoeling haar vloot naar deze eigen over te hevelen.