Het Franse Alphaliner meldt dat Maersk drie schepen van 4600 teu voor periodes van 24 tot 27 maanden huurt voor 35.000 dollar per schip per dag. Volgens het bureau zouden deze ‘Northern Priority’, ‘Northern Promotion’ en ‘Northern Precision’ van de Britse scheepsbeheerder V Ships vijf jaar geleden slechts zo’n 5.000 dollar per dag hebben opgebracht.

De ‘Northern Priority’ vaart al in charter voor Maersk, die daar tot nu toe 10.450 dollar voor betaalde. De rederij is verder een chartercontract aangegaan met het eveneens Britse Zodiac Marine voor twee schepen van 4.252 teu, die dertig maanden voor 32.000 dollar per dag worden gehuurd. Die brachten tot voor kort ongeveer 9.000 dollar per dag op.

Op hol

Een Londense makelaar zegt in de The Loadstar dat de chartermarkt op hol is geslagen. Volgens hem buitelen de rederijen over elkaar heen om tweedehands schepen te bemachtigen om in te kunnen spelen op de enorm vraag naar containervervoer. Volgens deze makelaar verhuren de scheepseigenaren bij voorkeur aan toprederijen als Maersk, MSC en CMA CGM, mits die bereid zijn toptarieven te betalen.

MSC heeft zijn gecharterde vloot het afgelopen jaar al fors uitgebreid en lijkt daarmee het meest te kunnen profiteren van de sterk gestegen vervoersprijzen. De groep heeft bovendien een omvangrijk orderboek van 22 schepen van gezamenlijk 451.000 teu. Alleen het Taiwanese Evergreen heeft meer nieuwe schepen in aantocht, 77 stuks met een vervoerscapaciteit van 719.000 teu.