In termen van vervoerscapaciteit is Hapag bijna vijftig keer zo groot als NileDutch, dat met zo’n dertig schepen tien lijndiensten met een gezamenlijke transportcapaciteit van 35.000 teu exploiteert. Het hoofdkantoor is in Rotterdam gevestigd en het bedrijf heeft 85 kantoren en agentschappen, waarvan negentien in West-Afrika.

NileDutch is veertig jaar geleden begonnen met een dienst op Egypte, waar het zijn naam aan ontleent, maar is zich gaandeweg steeds meer op West-Afrika gaan concentreren. Van en naar deze regio zijn er diensten op Europa, Azië, Latijns-Amerika en Zuid-Afrika. Verder heeft het bedrijf nog een dienst tussen de oostkust van Zuid-Amerika en Afrika en onderhoudt het in West- en Centraal-Afrika een aantal feederdiensten, die aansluiten op de deepseadiensten.

Nichespeler

De Nederlandse Hapag-topman Rolf Habben Jansen noemt Afrika ‘een belangrijke strategische groeimarkt’ en zegt dat de klanten hiermee de beschikking krijgen over een dichter netwerk en een veel hogere frequentie op deze regio. Het gezamenlijke persbericht maakt niet duidelijk in hoeverre de activiteiten van NileDutch in Hapag zullen worden geïntegreerd.

Directeur-grootaandeelhouder Wim van Aalst zegt dat de activiteiten van de twee bedrijven goed bij elkaar passen. ‘We kunnen nu de volgende stap zetten en de activiteiten in Afrika verder ontwikkelen’, aldus van Aalst.

Habben Jansen prijst zich gelukkig dat Hapag de Nederlandse niche-speler heeft kunnen overnemen, ‘omdat er verder eigenlijk niets te koop is’. De transactie komt op een moment dat de Duitse containerreus de resultaten spectaculair ziet stijgen. Zo vervijfvoudigde de nettowinst in het laatste kwartaal van 2020 tot bijna 400 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat de resultaten over 2021 nog beter zullen zijn.

Containervaart-watchers hadden de overname al lang van tevoren kunnen zien aankomen. Hapag kondigde eind 2019 namelijk al aan het marktaandeel op Afrika tot minstens 10% op te willen krikken. Het vervoer van en naar China stond op dat moment onder druk en de rederij zag de groeiende Afrikaanse economie als een uitgelezen kans om dit te compenseren. Het marktaandeel op het continent stond op dat moment op 4%, nadat Hapag in 2006 de eerste lijndiensten op Afrika had geopend. Met de overname van NileDutch is de 10%-doelstelling in een klap voor een belangrijk deel gerealiseerd.

Meer uitbreidingen

Hapag is niet de enige grote speler die zijn activiteiten op Afrika uitbreidt. In oktober kondigde Maersk aan dat de activiteiten van de lang geleden overgenomen Zuid-Afrikaanse rederij Safmarine binnen Maersk zelf worden geïntegreerd ter versterking van zijn positie in de regio. En ONE, nummer zes op de wereldranglijst, begint eind deze maand een nieuwe dienst tussen China en Oost-Afrika. Daarmee komt het aantal diensten van de Japanse rederij op deze route op drie.