De omzet over 2020 steeg beduidend minder sterk, met bijna 4% naar 31,5 miljard dollar, terwijl het bedrijfsresultaat (ebitda) rond de 40% hoger uitviel, op 6,1 miljard dollar.

2,23 miljard

Volgens de rederij droeg het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal 2,23 miljard dollar (2019: 1 miljard dollar) bij aan het sterke winstherstel. De nettowinst van de groep bedroeg over de laatste drie maanden alleen al 1 miljard dollar. CMA CGM profiteerde vooral in de tweede helft van het jaar van het grote tekort aan containercapaciteit en de sterk gestegen tarieven.

De directie wees er bij de presentatie van jaarcijfers op, dat de forse verliezen over 2019 waren vertekend en samenhingen met de overname van expediteur CEVA Logistics, een transfer waarbij de schulden van deze voormalige Nederlands-Amerikaanse logistieke dienstverlener werden gesaneerd.

Schulden

CMA CGM zette in 2020 ook het mes in de eigen omvangrijke schuldenberg. Behalve de terugbetaling van bijna alle doorlopende kredietlijnen werden bepaalde schulden vervroegd afgelost, waaronder een deel van de door de staat gegarandeerde lening die het bedrijf heeft afgesloten in mei 2020. De netto schuld nam daarbij vorig jaar af met 900 miljoen dollar naar 16,9 miljard dollar.

De rederij kondigde verder aan dat MERIT France haar meerderheidsbelang in het maritieme concern heeft verhoogd van 70 naar 73%. Verkoper was de Franse staatsbank Bpifrance, die nu nog maar een minderheidspositie van 3% behoudt in de rederij. CMA CGM verwacht dat de grote vraag en de hoge tarieven zeker in het eerste halfjaar van 2021 nog zullen aanhouden en dat daarmee ook de winst van de rederij op een hoog niveau blijft.