De Europese havens die worden aangelopen, blijven wel gewoon hetzelfde als in de oude situatie. De Shogun-dienst (de nieuwe AE1) bedient Felixstowe, Rotterdam en Bremerhaven, de Lion-dienst (nieuwe AE6) komt in Antwerpen, Le Havre en Felixstowe.

Eén afvaart, die van de ‘MSC Alexandra’ die aanstaande maandag uit Shanghai zou vertrekken, wordt geschrapt om de schemawijzigingen mogelijk te maken. De Pearl- en de Jaguar-dienst beperken zich in de nieuwe situatie tot de Transpacific.

Betrouwbaarheid vaarschema’s

Maersk noemt de veranderingen cruciaal om de betrouwbaarheid van de vaarschema’s te kunnen verbeteren. Door de rotaties kleiner te maken en het Azië-Europa-verkeer minder afhankelijk te laten zijn van havenverstoppingen in Amerika, moet de situatie volgens de Deense rederij kunnen verbeteren.

Maersk merkt op dat de grote marktvraag en coronamaatregelen tezamen hebben geleid tot ‘langzamere supply chain-operaties in havens, inland depots, warehouses en binnenlandse transporten’. MSC zegt te hopen dat de ‘reshuffle’ van de diensten de betrouwbaarheid van de vaarschema’s verhoogt ‘en onze klanten in staat stelt hun bevoorradingsketens te plannen en te handhaven’.