De bulkcarrier is ontworpen om zowel droge als natte ladingen te vervoeren.

Waterstof

Het vaartuig gebruikt waterstof als scheepsbrandstof en windturbines om meer energie op te wekken. Ook zijn er opvouwbare vleugelzeilen aanwezig in het conceptontwerp die volgens Stena Bulk de efficiëntie ‘aanzienlijk verbetert’.

Elk van de laadeenheden van de ‘Infinitymax’ is ontworpen om zelfvoorzienend te zijn in termen van energieverbruik, waarbij windturbines en zonnepanelen alle elektriciteit opwekken die nodig is voor interne systemen. De laadeenheden zijn ook zo ontworpen dat ze buiten havens kunnen worden afgezet en door sleepboten kunnen worden opgehaald, waardoor volgens het bedrijf opstoppingen worden vermeden.

Hoewel de schepen om veiligheids- en flexibiliteitsredenen zullen worden bemand, heeft Stena Bulk het concept ontworpen om semi-autonoom te zijn. Het bedrijf wil daarnaast het welzijn van de bemanning aan boord verbeteren door de rol van de bemanning aan boord te veranderen, met minder zware arbeid en meer focus op monitoring en interactie met operators aan de wal.

- Stena Bulk presenteert hybride bulkcarrier
De opvouwbare vleugelzeilen ingeklapt