De Stad Ship Tunnel, zoals de nieuwe scheepvaartverbinding gaat heten, is vooral bedoeld om vrachtvervoer over het water te stimuleren. De zeewateren rond de gemeente en het schiereiland Stad hebben zo’n woeste reputatie, dat de Noren tussen pakweg Bergen en Alesund liever de vrachtwagen of de bus pakken. Zelfs de Vikingen sleepten hun boten eeuwen geleden het land op om maar niet om Stad heen te hoeven varen, zegt Kystverket, de Noorse kustautoriteit die de drijvende kracht is achter de tunnelplannen.

275 miljoen euro

De Stad Ship Tunnel moet circa 275 miljoen euro gaan kosten. Het Noorse parlement moet de regering nog wel definitief het groene licht geven. Kystverket hoopt de tenderprocedure voor het bouwproject dit jaar af te ronden en hoopt stiekem dat de bouw nog dit jaar begint, maar waarschijnlijk zal dat volgend jaar gaan worden. De eerste schepen zouden dan in 2025 of 2026 door de tunnel moeten varen.

De tunnel wordt 45 meter hoog en 36 meter breed en wordt gegraven door een 645 hoge berg. Schepen met een diepgang tot 12 meter kunnen er gebruik van gaan maken. De Noren noemen hun scheepvaarttunnel een wereldprimeur. In met name Frankrijk en Engeland zijn wel kanaaltunnels voor binnenvaartschepen, maar tunnels voor zeeschepen lagen tot nu toe niet voor het oprapen.