Het bureau stelt dat de voorraden van de detailhandel in de Verenigde Staten nog altijd uitzonderlijk klein zijn en dat het aanvullen daarvan, met name uit China, de rest van het jaar gewoon door zal blijven gaan. Bovendien is het eind van de zware congestie in de belangrijkste Amerikaanse containerhaven, Los Angeles/Long Beach, nog niet in zicht. Containerschepen liggen daar gemiddeld bijna een week op afhandeling te wachten.

Capaciteit beperkt

Volgens de analist werken die twee factoren door in de containervaart als geheel, waardoor ook op andere vaargebieden de capaciteit beperkt blijft en de tarieven hoog. Voor de trans-Pacific sluit Sea-Intelligence een verdere tariefstijging van nog eens 25% niet uit. Volgens het bureau moet de Amerikaanse import dit jaar wel op een hoog niveau blijven liggen om de voorraden weer tot het normale niveau op te bouwen.

Niettemin zijn er aanwijzingen dat de spottarieven de komende maanden zullen beginnen te dalen. ‘We verwachten een correctie van de vrachttarieven in het tweede kwartaal, maar de timing is onzeker en we zien geen onmiddellijke verlichting van de chaos in de markt met lading die blijft staan en congestie in havens. Verladers moeten nog maanden rekenen op hoge tarieven en toeslagen’, aldus Sea-Intelligence.