Op een vluchtroute vanuit de machinekamer was geen ademhalingsapparatuur aanwezig, stelt het rapport ook vast. De Litouwse derde ingenieur van het schip liep destijds ernstige gezondheidsschade op door het inademen van rook. DFDS besloot meteen na de brand om definitief de stekker te trekken uit de DFDS-dienst tussen Zeebrugge en het Schotse Rosyth (vlakbij Edinburgh), die al een tijdje niet meer rendabel was.

Achterstallig onderhoud

Het ‘catastrofale motorfalen’ en de daaruit voortkomende brand was volgens de MAIB het gevolg van achterstallig onderhoud aan drijfstangen van de motoren. Bij eerdere onderhoudscontroles was onjuist ingeschat hoe slecht die drijfstangen eraan toe waren, en het classificatiebureau werd niet geïnformeerd dat er een probleem was.

De onderzoekers adviseren motorleverancier MAN Energy Solutions nu om DFDS én andere scheepvaartbedrijven die met vergelijkbare motoren werken goed te instrueren over het nodige onderhoud om soortgelijke ongelukken in de toekomst te voorkomen. Classificatiebureau Lloyd’s Register wordt aangespoord om goed een oogje in het zeil te houden.

Commerciële druk

De Britse transportvakbond RMT stelt in de reactie op de MAIB-bevindingen dat ‘we niet om het feit heen kunnen dat commerciële druk heeft geleid tot dit ongeluk’. Teneinde de route Zeebrugge-Rosyth, die destijd door Schotse subsidies overeind moest worden gehouden, te redden, werd volgens de vakbond in de periode voor het ongeluk op van alles en nog wat beknibbeld en werd ook het reparatiewerk uitbesteed zonder dat de scheepseigenaar, DFDS en Lloyd’s Register daar volgens de RMT goed zicht op hielden.

Algemeen secretaris Mick Cash van de RMT stelt dat de ‘hardwerkende bemanningsleden’, van wie sommigen volgens hem minder betaald kregen dan het minimumloon, in de steek zijn gelaten en zegt dat ze ‘geluk hebben gehad dat de gevolgen van de ontploffende motor niet nog ernstiger zijn geweest.’ Cash roept de Britse en Schotse regering op ‘in actie te komen’ naar aanleiding van het onderzoeksrapport.

Rook ingeademd

Het Litouwse bemanningslid dat destijds veel rook inademde, liep volgens de MAIB ernstige rookschade op aan longen, nieren en ogen. Hij werd destijds met een helikopter naar een ziekenhuis gevlogen. De overige bemanningsleden wisten het vuur zelf te blussen, waarna het schip naar Immingham werd gesleept, een andere haven waar DFDS kind aan huis is.

Na enkele maanden reparatiewerk keerde de ‘Finlandia Seaways’ begin 2019 alweer terug in Zeebrugge, waar het dienst ging doen tussen Zeebrugge en enkele Noorse havens.