Dat meldt de Noorse analist Xeneta, dat naar eigen zeggen beschikt over een database met 220 miljoen tarieven. Volgens het bureau belooft 2021 ‘een gouden jaar’ te worden voor de containerrederijen, die in de onderhandelingen met verladers door de enorme vraag en het gebrek aan scheepsruimte en beschikbare containers enorm in het voordeel zijn.

Niet toegeven

Xeneta adviseerde verladers eerder niet te gemakkelijk toe te geven aan commerciële druk van rederijen, maar komt daar nu gedeeltelijk op terug. Directeur Patrik Berglund wijst erop dat kleinere verladers het risico lopen buitenspel gezet te worden door grotere meer winstgevende klanten als ze de prijsverhogingen niet slikken. ‘Verladers die hopen op een ​​time-out op dit op hol geslagen podium, moeten misschien vrezen voor meer van hetzelfde’, aldus Berglund.

De index van de Europese import van het bureau maakte in januari een sprong van 19% tot 132,7 punten, waarmee die 12,5% hoger staat dan een jaar eerder. Voor de Europese export daalde de index juist met een bijna 2% tot net onder de 113 punten, ongeveer anderhalf procent minder dan een jaar geleden en bijna 7% minder dan in mei 2020.

Jaarcontracten

Het Deense ShippingWatch meldde op basis van gesprekken met logistieke dienstverleners recentelijk dat de prijzen in jaarcontracten voor vervoer van Oost-Azië naar Europa met 40 tot 50% zijn gestegen, met uitschieters tot 75%. Maersk sprak bij de presentatie van de jaarcijfers van ‘significant hogere tarieven’, maar topman Søren Skou wilde zich niet over percentages uitlaten.