Voorzitter Abdurrafeek Hamuth van het Hof van Onderzoek op Mauritius was niet onder de indruk van het excuus van de Indiase kapitein Sunil Kumar Nandeshwar. ‘Je had niet zoveel alcohol moeten drinken. Over de hele linie en op alle niveaus was sprake van nalatigheid’, beet hij de man toe.

En het zag er toch al niet al te best uit voor Nandeshwar. Een van de bemanningsleden was die dag jarig en om de feestvreugde te verhogen, werd besloten om op twee in plaats van twintig mijl afstand langs Mauritius te varen. Zo zouden de varende feestvierders het thuisfront via een lokaal gsm-signaal lekker goedkoop in de pret kunnen laten meedelen. Dat gebeurde wel vaker, verklaarden bemanningsleden ten overstaan van verbijsterde onderzoekers.

Zelfs onder deze liederlijke omstandigheden had het nog niet mis hoeven gaan als er gewoon iemand op de uitkijk had gestaan. Maar ook van die voorzorgsmaatregel was geen sprake. Ook als de elektronische zeekaart op de juiste schaal was ingesteld, was het rif ondanks alles waarschijnlijk toch nog tijdig opgemerkt. Maar het laat zich al raden: verkeerde schaal.

Aan gebrek aan ervaring kan het niet gelegen hebben. De 59-jarige Nandeshwar vaart al sinds zijn dertigste als kapitein en heeft sindsdien bijna 25 schepen onder zijn commando gehad. Ter zitting verklaarde hij dat hij nog nooit een ongeluk had gehad. En hij voegde eraan toe dat zijn vrouw privé-arts is en dat hij twee kinderen heeft, mogelijk om het hof ervan te overtuigen dat hij zijn echtelijke plichten nauwgezet vervult. Maar of de rechtbank hem om die reden zijn rol in een scheepsramp met een in tweeën gebroken wrak en een ernstige olievervuiling niet euvel zal duiden, kan worden betwijfeld.