Container xChange hield voor het rapport een ‘undercover’ onderzoek onder de vijftig wereldwijd grootste expediteurs en stelde vast dat maar 10% van de expeditiebedrijven erin slaagt om voor een SOC succesvol een verscheping van China naar Europa te organiseren.

Zeldzaamheid

Het gebruik van reguliere containers die in het bezit zijn van de containerrederijen zelf, de Carrier Owned Containers (COCs), is voor de expediteurs veel makkelijker, schrijft Container xChange. Met de COC’s vinden ze een gespreid bedje, waarbij de container al is inbegrepen in het vrachttarief, terwijl er bij de inzet van een SOC aparte administratieve handelingen komen kijken. De SOC is in vergelijking met vorige jaren wel iets meer geaccepteerd geraakt, maar blijft toch nog altijd een zeldzaamheid, aldus het containeruitwisselplatform.

Container xChange vindt het een gemiste kans, zeker nu het in de containervaart zo moeilijk is om aan beschikbare lege containers te komen. En het inzetten van SOCs zou niet alleen de schaarste aan containers kunnen doen afnemen, maar ook de kosten van het containervervoer, die de laatste tijd bijzonder hoog zijn, naar beneden kunnen brengen, aldus de rapporteurs.

Verdere digitalisering in de containerbusiness, een ontwikkeling die het gebruik van SOC’s zou kunnen vereenvoudigen, kan de verladerscontainers volgens Container xChange alsnog in de toekomst een flinke duw in de rug geven.