De Nederlandse topman van de Duitse rederij, nummer vijf op de wereldranglijst stelt daarmee zijn prognose van eind vorig jaar flink bij. Toen ging hij er nog van uit dat de situatie met torenhoge prijzen en lokale tekorten aan containers na de Chinese Nieuwjaarsvakantie zou normaliseren. Komend weekend komt er een eind aan de festiviteiten en maandag 1 maart gaan de fabrieken weer draaien.

Ernstige vertragingen

Habben-Jansen deed zijn voorspelling tijdens een online persconferentie over de jaarcijfers, waarover onder meer Reuters bericht. De containerlijn heeft vooral in het vervoer tussen Oost-Azië en de westkust van Noord-Amerika te kampen met ernstige vertragingen door zware congestie in Amerikaanse havens, met name Los Angeles/Long Beach. Daar bedroeg de gemiddelde wachttijd in januari vijf dagen.

Volgens Habben Jansen is zoveel oponthoud tijdens een rondreis niet meer goed te maken en moeten er daarom afvaarten geannuleerd worden. Extra schepen inzetten, is volgens hem geen optie omdat alle beschikbare tonnage al vaart. De 2% van de containerschepen die niet varen, liggen bij een werf voor onderhoud, aanpassing zoals het inbouwen van een scrubber, of reparatie.

De groep kampt, net als de hele sector, met een tekort aan beschikbare containers en probeert die overal vandaan te halen. De nadruk ligt daarbij op aanschaf van nieuwe containers. Ook daarvan zijn de prijzen weliswaar omhoog geschoten, maar minder dan die van snel beschikbare lease-containers.