Het Maersk-schip was op weg van de Chinese haven Xiamen naar Los Angeles, toen het ten oosten van Hokkaido (Japan) al mis ging. In zwaar weer vielen de motoren stil en was een deel van de containers niet meer te houden. Een marktanalist wist aan het Amerikaanse transportmedium American Shipper al te vertellen dat in Xiamen met name containers van Ikea en Adidas moeten zijn geladen, en dat die verladers waarschijnlijk dus met een flinke strop zitten.

Spijt

Maersk zelf is minder loslippig, maar heeft in verklaring al wel zijn spijt betuigt over het ongeval. De Deense rederij laat weten dat de bemanning van de ‘Maersk Eindhoven’, die onder Deense vlag vaart, het in ieder geval goed maakt. Voor het schip wordt een veilige haven in Azië gezocht.

De ‘Maersk Eindhoven’ deelt haar lot met verschillende andere grote containerschepen die recent containers moesten prijsgeven aan de Stille Oceaan. Zo verloor de ‘Maersk Essen’ (eveneens een 13.100 teu-schip) er in de buurt van Hawaii een stuk of 750. De ‘ONE Apus’ (14.050 teu) spant vooralsnog de kroon met 1800 overboord gevallen containers. Dat ongeval gebeurde op 1 december, maar ONE is in de Japanse haven Kobe nog altijd bezig om heel voorzichtig de aan boord gebleven containers, die schots en scheef op het vaartuig stonden, te lossen.