Dat heeft topman Søren Skou laten weten. ‘Toen we die doelstelling twee jaar geleden vaststelden, leek het of we een vlucht naar de maan aankondigden, maar nu zien we dit als een uitdagend, maar haalbaar doel’, aldus de Maersk-roerganger. Volgens hem was de oorspronkelijke doelstelling om in 2030 een eerste CO2-vrij schip te hebben en is die planning nu met zeven jaar vervroegd.

Feederschip

Maersk start de transitie van de bijna 300 eigen schepen tellende vloot met de bouw van een feederschip van ongeveer 2000 teu. De rederij zegt bezig te zijn met de afronding van het ontwerp en is gesprek met partners en werven waar de bouwopdracht geplaatst zou kunnen worden. Het schip gaat groen geproduceerde methanol als primaire brandstof gebruiken, maar zou ook op lng kunnen varen.

Dat laatste lijkt in tegenspraak met de eerdere aankondiging dat de Deense rederij geen schepen op ‘transitiebrandstoffen’ wil laten varen. Lng is weliswaar beduidend schoner dan zwavelarme stookolie (vlsfo), maar is een fossiele brandstof, waarvan de verbranding CO2 genereert.

Betalen

Maersk zegt op basis van gesprekken met klanten dat verladers bereid zijn om te betalen voor duurzaam vervoer van hun containers. Ongeveer de helft van de 200 grootste klanten heeft al doelstellingen geformuleerd om het vervoer koolstofneutraal te maken of werkt daaraan, aldus Maersk. Hoeveel klanten bereid zijn meer te betalen voor duurzaam vervoer, maakt de containerlijn niet bekend.

De rederij verwacht dat de bouwkosten van een CO2-vrij schip niet veel boven die van een schip met conventionele aandrijving liggen, maar gaat ervan uit dat de brandstofkosten wel aanmerkelijk hoger zullen liggen. Hoeveel hoger, wil het bedrijf niet zeggen. Uit het eigen jaarlijks duurzaamheidsrapport blijkt dat de Maersk-groep vorig jaar bijna 34 miljoen ton CO2 de atmosfeer heeft ingeblazen; 96% daarvan was afkomstig uit scheepsbrandstoffen.