Vliegroest is roest die tijdens het verwijderen van tijdelijke gelaste beveiligingsbevestigingen ontstaat door rondvliegende staaldeeltjes. Jumbo heeft daar in de dagelijkse praktijk last van omdat de heavy lift-schepen van het bedrijf, ondanks dat ze naar eigen zeggen ‘technisch en operationeel in uitstekende conditie’ zijn, een ‘onmiskenbaar roestig uiterlijk’ hebben, met het potentieel om Jumbo’s reputatie te grabbel te gooien als het gaat om goed onderhoud van de vloot.

Praktijktests

Als afstudeerproject aan maritiem instituut Willem Barentz, waar Heikoop een masteropleiding volgde, ontwikkelde de Jumbo-officier een bandslijpmachine die tegelijkertijd bevestigingen verwijdert en staal- en verfdeeltjes opzuigt. Praktijktests met een prototype van het apparaat leverden volgens Heikoop en zijn werkgever ‘overrompelend positieve’ resultaten op. De machine werkt volgens hen sneller en milieuvriendelijker en bovendien gezonder voor gebruikers dan de bestaande methode, waarbij werknemers ‘een hele dag op hun handen en knieën’ aan het werk waren.

In hoeverre de nieuwe bandslijpmachine de hele heavy lift-markt kan gaan veroveren en de scheepvaart minder roestig kan maken, moet nog gaan blijken, Heikoop noemt de machine zelf in elk geval ‘commercieel interessant’.