Dit meldt de containerrederij in het jaarlijkse duurzaamheidsrapport, dat gelijktijdig met het jaarverslag is gepubliceerd. Daarin herhaalt Maersk de eerder uitgesproken doelstelling dat ze in één keer de overstap van stook- en gasolie naar nulemissie-brandstoffen wil maken, zonder ‘transitie-brandstoffen’ als lng. Die strategie verklaart mede waarom Maersk als enige van de mondiale containervervoerders op dit moment geen nieuwe schepen in bestelling heeft.

2030

De rederij begon twee jaar geleden aan de zoektocht naar alternatieven voor traditionele bunkerolie. Maersk heeft bij verschillende gelegenheden gezegd dat de eerste CO2-neutrale schepen uiterlijk in 2030 in de vaart moeten komen. Onlangs zei CEO Søren Skou dat Maersk van plan is om de eerste CO2-neutrale schepen binnen drie jaar te bestellen.

Voor het zo ver is, moeten er nog veel obstakels worden overwonnen. Maersk schrijft in het rapport dat de belangrijkste belemmering de huidige beperkte beschikbaarheid van nieuwe brandstoffen is. Bovendien missen de meeste havens nog de infrastructuur om nieuwe brandstoffen te behandelen. Ook moeten er nog veel veiligheidsproblemen rond ammoniak, methanol en ethanol worden opgelost.