De ingehuurde ‘Laila’ (2.700 teu) van de Chinese rederij China United Lines (CU Lines) vertrok deze week uit de Chinese havenstad Yantian en zal na aankomst in Europa een korte tussenstop maken in Rotterdam alvorens begin maart aan te meren in Hamburg. Aan boord van het schip bevinden zich containers vol non-food producten voor Europese supermarktketens en doe-het-zelf-winkels.

Hoge vrachttarieven

Xstaff, in 2016 in Düsseldorf opgericht door de retailbedrijven Colruyt (België) en Coop (Zwitsers, niet te verwarren met het Nederlandse Coop), zegt een alternatief te willen bieden voor klanten die bij het verschepen van goederen van Azië naar Europa de laatste tijd worden geconfronteerd met ‘extreem hoge vrachttarieven, beperkte beschikbaarheid van containers en veelvuldige vertragingen’. ‘En dat allemaal ondanks tarieven die tot 800 procent zijn gestegen in vergelijking met dezelfde tijd een jaar geleden.’

Als onderhandelaar namens verladers met de containerrederijen, kwam Xstaff door die marktsituatie in een lastig parket, aldus het Duitse inkoopbedrijf. ‘Onze leden hebben behoefte aan zekerheid in de planning, aan een contractueel vastgelegd kostenraamwerk en betrouwbaarheid in de dienstverlening. Met het oog op de dwingende marktomstandigheden namen we daarom het besluit om zelf het heft in handen te nemen’, aldus voorzitter Bodo Knop van Xstaff. ‘Het werd noodzakelijk om in het belang van onze klanten nieuwe wegen te verkennen.’

Chinese rederij

Die nieuwe weg vond Xstaff dus door de handen ineen te slaan met CU Lines, een Chinese rederij die zich sinds haar oprichting in 2005 specialiseerde in maritiem containervervoer binnen Azië. Ceo Patrik Berglund van het Noorse dataplatform Xeneta stelde onlangs al, dat de enorme vraag op de Azië-Europa-route de deur op een kier heeft gezet voor nieuwe spelers en noemde CU Lines daarbij als een bedrijf dat ‘gevoel van opportuniteit’ vertoont.

De containertarieven op de ‘Laila’-afvaart bevinden zich volgens Xstaff ‘in de lagere regionen’ omdat geld verdienen niet het hoofddoel was. ‘Het hoofddoel van dit project is een gesmeerd lopend transport van goederen naar Europa, het verlichten van de druk op de exportbedrijven en ons steentje bijdragen aan het verbeteren van het handelsklimaat voor zowel exporteurs als importeurs.’

Uitverkocht

De beschikbare ruimte op het schip was volgens het Duitse bedrijf binnen een paar dagen uitverkocht. Hoewel het de bedoeling was dat de afvaart eenmalig zou zijn, is er vanwege de grote vraag inmiddels een tweede afvaart in voorbereiding. Tenzij de situatie in het Azië-Europa-verkeer snel drastisch verbetert, zal die tweede afvaart nog in de eerste helft van dit jaar plaatsvinden, aldus Xstaff.