De nettowinst kwam uit op 2,9 miljard dollar, tegenover een verlies van 44 miljoen dollar in het voorgaande jaar. Daar zat wel een eenmalige boekverlies in op de verkoop van Maersk Drilling. De ‘onderliggende’ winst liet een ruime vervijfvoudiging zien, dankzij de sterk gestegen vraag naar containervervoer in de laatste drie kwartalen van vorig jaar.

De Deense scheepvaartreus voorspelt voor het lopende jaar een operationele winst (ebitda) tussen de 8,5 en 10,5 miljard dollar, ruim boven de 8,3 miljard van het afgelopen jaar. De groep denkt dat de piekdrukte in het lopende kwartaal aanhoudt en dat de situatie daarna zal normaliseren. ‘Dientengevolge verwachten we dat de winst over het eerste kwartaal van dit jaar hoger zal zijn dan die over het laatste kwartaal van  2020’, schrijft de groep in het woensdag verschenen 150 pagina’s dikke jaarverslag.

Overnames

Daaruit valt verder op te maken dat Maersk zo’n vijf miljard dollar opzij zet voor overnames in 2021 en 2022. ‘We hebben 2020 afgesloten met een zeer sterke balans en weinig schulden, waardoor we kunnen blijven investeren in onze transformatie en winstgevend kunnen groeien’, schrijft topman Søren Skou in zijn jaarbericht.

In een toelichting zegt Maersk dat acquisities waarschijnlijk in de sectoren warehousing en distributie, luchtvracht en douanediensten zullen plaatsvinden. Dat sluit aan op de twee jaar geleden ingezette strategie om de landactiviteiten uit te bouwen. Op termijn zouden die zelfs voor de helft van de operationele winst moeten zorgen. 

Oorlogskas

Wat de containervaart van de huidige nummer 1 van de wereld betreft, zegt Maersk dat de focus momenteel ligt ‘op het verder ontwikkelen van bestaande producten en het toevoegen van nieuwe en unieke producten aan de portfolio’.  Eveneens twee jaar geleden kondigde Skou aan dat er voorlopig geen grote bestellingen van nieuwe schepen zullen worden gedaan en dat Maersk genoeg heeft aan de bestaande vloot. De groep doet onderzoek naar de introductie van nulemissie-schepen, die bijvoorbeeld op waterstof of ammoniak varen.

De Amerikaanse investeringsbank Jefferies concludeerde in een recent rapport dat Maersk de komende jaren zelfs een oorlogskas van twintig miljard dollar voor overnames kan vrijmaken en voorspelde dat die inderdaad vooral buiten de containervaart zullen worden gedaan. Niettemin denkt Jefferies dat het lastig zal worden om de doelstelling van 50% winst uit andere activiteiten te halen. Dankzij de wereldwijde vraagpiek naar containervervoer is deze activiteit op dit moment goed voor ruim 85% van het totale resultaat.

Verstoringen

Overigens betekent de huidige hausse niet alleen maar goed nieuws voor de Denen. ‘De verstoringen in veel delen van de toeleveringsketen’, zoals Maersk de huidige situatie met regionale containertekorten en lange wachttijden bij veel havens omschrijft, leiden tot veel operationele problemen. Dat heeft de groep alleen al in het vierde kwartaal naar schatting anderhalf miljard dollar gekost.