Dat schrijft kapitein Javier Madiedo, een Spanjaard die jarenlang verschillende functies bij Maersk en APM Terminals vervulde en tegenwoordig actief is als zelfstandig maritiem veiligheidsinspecteur, in een opinieartikel op de Singaporese maritieme nieuwswebsite Splash247.

Containerhaven

In een containerhaven zijn verschillende containerkranen tegelijkertijd bezig om containers te lossen, waarbij ook de lashings van containers die niet van boord gaan moeten worden losgemaakt, honderden of duizenden reefercontainers tijdelijk ontkoppeld worden en door het lossen van complete secties containers veel extra kracht op de scheepsromp kan komen te staan. De complexiteit van de operatie is door dit alles dermate groot, dat de gang van zaken vanaf het scheepsdek onmogelijk volledig onder controle te houden is, stelt kapitein Javier Madiedo in het artikel.

Bovenop de laad- en losoperatie vergen ook inspecties, reparaties, bemanningswisselingen en bevoorradingen tijdens de havenaanloop tijd en aandacht, en dat alles moet altijd binnen een strak tijdschema worden afgerond, aldus de kapitein. Ontdekt de bemanning onverhoopt een verkeerd gepositioneerde container, dan is het volgens de kapitein ‘bijna onmogelijk’ om dat nog te corrigeren, omdat er in het tijdschema van de stuwadoor geen rekening is gehouden met problemen. Schepen worden geacht binnen een uur na afronding van de werkzaamheden weer te vertrekken, uitzonderingen daarop zijn volgens de kapitein zeldzaam.

Andere factoren

Madiedo beaamt in zijn opinieartikel dat behalve de havenoperatie ook andere factoren een rol spelen bij de scheepsongevallen, zoals de grootte van de containerschepen (vanaf de vierde of vijfde laag zijn de rijen containers volgens hem ‘niet perfect verticaal’ en hellen ze een beetje) en de instabiele weersomstandigheden. Maar de havenoperaties zijn volgens hem beslist ‘de belangrijkste component’.

De kapitein stelt in zijn opiniestuk voor om in de havens onafhankelijke deskundigen aan te stellen, niet in dienst van de containerterminals, die berekenen of het schip stabiel genoeg en die het sein voor vertrek vervolgens op groen zetten. De betrokken partijen zouden daarbij een ondertekend exemplaar van de gemaakte stabiliteitsberekening moeten krijgen. De Internationale Maritieme Organisatie en de verzekeringsmaatschappijen moeten volgens de kapitein in actie komen om ‘te verhinderen dat dit soort ongelukken normaal gaat worden’.