De groep Nederlandse zeevarenden, gesteund door vakbond Nautilus International, wijzen in hun brief op een van de ‘core values’ van Maersk waarin het bedrijf belooft ‘dat mensen ons kunnen vertrouwen’.  Er bestaat een gentlemen’s agreement uit 2011, zo schrijven de bemanningsleden, waarin Maersk baanzekerheid heeft beloofd, en dat akkoord is volgens hen nog steeds van kracht. ‘We vragen jullie daarom’, zo staat in het epistel aan de aandeelhouders, ‘om het Maersk-management te adviseren zich aan zijn eigen principes te houden, zodat wij weer gewoon aan het werk kunnen’.

Liberiaanse vlag

De 24 bemanningsleden kwamen thuis te zitten toen Maersk afgelopen najaar de laatste vijf containerschepen die nog onder Nederlandse vlag voeren, onder Liberiaanse vlag bracht. Maersk zelf heeft gezegd dat het de 24 Nederlanders wel degelijk werk wil blijven bieden, maar volgens Nautilus zou dat tegen zulke verslechterde arbeidsvoorwaarden zijn, dat de mensen die onmogelijk kunnen accepteren.

‘Het is niet te bevatten dat zo’n winstgevend bedrijf als Maersk, met meer dan driehonderd schepen in de vaart, niet in staat zou zijn om binnen de grote Maersk-vloot voor iedereen banen te vinden’, aldus de open brief aan de aandeelhouders.

Kamervragen

Tweedekamerlid Remco Dijkstra (VVD) heeft naar aanleiding van een Nieuwsblad Transport-verhaal over de Maersk-kwestie kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Dijkstra wil van de minister weten waarom ‘een gerenommeerde reder als Maersk’ liever onder de Liberiaanse vlag vaart dan onder de Nederlandse. Het VVD-tweedekamerlid vraagt zich af of Nederland niet weer in de top-10 van scheepvaartnaties zou kunnen komen: ‘Hoe kunnen we de toppositie terugpakken en zeeschepen en hun Nederlandse bemanning als kraamkamer zien voor onze maritieme natie?’