In het vierde kwartaal bedroeg de omzet 138,4 miljoen dollar, tegenover 355,2 miljoen een jaar eerder. Over het hele jaar was er wel een stijging met 32% tot 1,23 miljard dollar. Het nettoverlies in het vierde kwartaal, 58,7 miljoen dollar, steekt echter schril af tegen de winst van 154,2 miljoen dollar over de drie laatste maanden van 2019. Over heel 2020 boekte Euronav een winst van 472,8 miljoen dollar. In 2019 bedroeg hij ‘slechts’ 112,2 miljoen.

Te veel schepen

CEO Hugo De Stoop geeft mee dat de Covid-19 beperkingen de activiteiten de vraag naar ruwe olie blijven beïnvloeden. “Hierdoor verlengde de OPEC+ haar productiebeperkingen. Hierdoor blijft de markt uit balans met te veel schepen en onvoldoende vracht om te vervoeren. In normale omstandigheden krikt een vierde kwartaal een jaar op, doordat er tijdens de wintermaanden meer olie wordt geconsumeerd. Er is dan ook niet meteen beterschap in zicht. De Stoop wil van het huidige dipje in de markt gebruik maken om een aantal geplande onderhoudsbeurten in droogdokken te versnellen

‘Hoewel er bemoedigende tekens zijn, zoals de prijs van schrootstaal die kan aanzetten tot de recyclage van schepen, moet het verbruik van ruwe aardolie zich verder herstellen tot het niveau vóór Covid-19 om onze sector weer winstgevend te maken’, meent hij. Euronav blijft wel op lange termijn handelen, door de aankoop van nieuwe schepen en een bijkomende inkoop van eigen aandelen op de beurs. Met een schuldgraad van 37% kan de financiële balans dit aan.